Digitalt: Från och med det här läsåret så har mina elever varsin dator. I en sådan klassrumssituation så känns det fel att dela ut papper som eleverna ska fylla i. Jag skulle vilja ha möjlighet för eleverna att ge digital respons och även kanske diskutera det presenterade materialet. Jag har tittat en del på Socrative. De har en lösning som skulle lösa det interaktiva problemet men eleverna har tyvärr inte något material att gå tillbaka till om de senare vill repetera innehållet.
måndag 4 juni 2012
Digitala presentationer
En av mina största inspirationskälla när det gäller presentationer träffade jag på när jag läste spanska på universitet. Det var en professor i lingvistik, Lars Fant, som lyckades få uttal och grammatiskt stoff levande och intressant. Hans presentationer var helt analoga men han lyckades ändå göra dem interaktiva genom att ge deltagarna ett litet häfte som man som åhörare fyllde i under presentationens gång. Jag har försökt att göra en digital variant av detta med hjälp av Powerpoint och Word.Nedan har jag bäddat in ett exempel på mitt försöka emulera Lars metodik. Överst har vi den presentationen jag gjort, nedan har vi det papper som eleverna fyller i.
Reflektioner kring hur det kan utvecklas:
Digitalt: Från och med det här läsåret så har mina elever varsin dator. I en sådan klassrumssituation så känns det fel att dela ut papper som eleverna ska fylla i. Jag skulle vilja ha möjlighet för eleverna att ge digital respons och även kanske diskutera det presenterade materialet. Jag har tittat en del på Socrative. De har en lösning som skulle lösa det interaktiva problemet men eleverna har tyvärr inte något material att gå tillbaka till om de senare vill repetera innehållet.
Digitalt: Från och med det här läsåret så har mina elever varsin dator. I en sådan klassrumssituation så känns det fel att dela ut papper som eleverna ska fylla i. Jag skulle vilja ha möjlighet för eleverna att ge digital respons och även kanske diskutera det presenterade materialet. Jag har tittat en del på Socrative. De har en lösning som skulle lösa det interaktiva problemet men eleverna har tyvärr inte något material att gå tillbaka till om de senare vill repetera innehållet.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar